Shallow Focus Photo of World Globe
|

Turizam u Europi cvjeta 2024. godine: Što to znači za Plitvička jezera?

Industrija turizma u Europi nastavila je svoj oporavak u drugom tromjesečju 2024. godine. Strani dolasci (+6%) i noćenja (+7%) nadmašili su brojke iz 2019. godine, uz godišnji porast od 12% i 10%. Rast je potaknut snažnim međuregionalnim putovanjima iz Njemačke, Francuske, Italije i Nizozemske.

Ovo su podaci iz najnovijeg izdanja kvartalnog izvješća ‘European Tourism Trends & Prospects’, koje je danas objavila Europska turistička komisija (ETC). Izvješće prati izvedbu europskog turizma u drugom tromjesečju 2024. godine, pružajući sveobuhvatnu analizu najnovijih turističkih i makroekonomskih trendova u regiji.

Komentar ETC-a

Komentirajući objavu izvješća, Miguel Sanz, predsjednik ETC-a, rekao je: “Ohrabrujuće je vidjeti sve veću diversifikaciju europskog turističkog krajolika ovog tromjesečja. To koristi i novim destinacijama i etabliranim destinacijama koje bi se potencijalno mogle suočiti s prekomjernom posjećenošću. Povećanje broja turista u manje poznatim područjima pomoći će malim poduzećima koja se još uvijek oporavljaju od pandemije ili se suočavaju s rastućim operativnim troškovima zbog trenutne ekonomske situacije. Pozdravljamo ravnomjerniju raspodjelu turizma diljem Europe, što doprinosi povećanoj održivosti naše industrije.”

Održava se privlačnost etabliranih i novih destinacija u Južnoj Europi

Podaci do danas pokazuju da su i tradicionalne i netradicionalne destinacije u Južnoj Europi i Mediteranu i dalje najpopularniji izbori za turiste u Europi. Značajni porasti dolazaka u usporedbi s razinama iz 2019. godine zabilježeni su u manje poznatim destinacijama poput Srbije (+40%) i Bugarske (+29%), kao i dugogodišnjim favoritima uključujući Maltu (+37%), Portugal (+26%) i Tursku (+22%). Uspjeh ovih destinacija dijelom je posljedica njihove ponude vrijednosti za novac i općenito povoljnih vremenskih uvjeta.

Nordijske zemlje također pokazuju rastuću privlačnost, s porastom stranih noćenja u Danskoj (+38%), Norveškoj (+18%) i Švedskoj (+9%). To ukazuje na rastući uspjeh izvan Južne Europe i u destinacijama koje su relativno skuplje.

S druge strane, baltička regija i dalje se bori, s Latvijom (-24%), Estonijom (-16%) i Litvom (-15%) koje još uvijek bilježe međunarodne dolaske znatno ispod razine iz 2019. godine.

Turizam se suočava s rastućim troškovima, ali potrošnja raste

Značajni izazovi i dalje utječu na turistički sektor. Profesionalci u turizmu navode rastuće troškove smještaja, poslovanja i letova, kao i nedostatak radne snage, kao glavne probleme. Unatoč njihovom trajnom utjecaju, ovi izazovi su se smanjili u usporedbi s prethodnim tromjesečjem.

Povećanja poslovnih troškova dovela su do općeg porasta turističke potrošnje. Očekuje se da će posjetitelji ove godine u Europi potrošiti 800,5 milijardi eura, što je porast od 13,7% u odnosu na prošlu godinu. To je rezultat povećanih operativnih cijena, povratka turista s visokim troškovima iz regije APAC i snažne potražnje za događajima i kombiniranim poslovno-privatnim putovanjima. Sektor smještaja posebno je profitirao u prvoj polovici godine, s porastom prihoda po dostupnoj sobi od 5,4% i povećanjem stope popunjenosti od 1,8%.

Najveći porasti dolazne potrošnje zabilježeni su u Španjolskoj (25%), Grčkoj (25%), Italiji (20%) i Francuskoj (16%). Ostale zemlje poput Hrvatske, Bugarske i Rumunjske očekuju duže prosječne boravke u 2024. godini u usporedbi s prethodnom godinom, što će također rezultirati povećanim prihodima od turizma.

Potraga za vrijednošću, povratak azijskih tržišta i željeznički promet potiču diversifikaciju

Izvješće identificira sve veću diversifikaciju europskog turizma, s rastom tržišnog udjela novih destinacija i izvora tržišta. Doprinosi tome uključuju potragu za vrijednošću za novac u netradicionalnim destinacijama, povratak putnika iz regije Azije i Pacifika te sve veću dostupnost željezničkog prometa.

Iako SAD ostaje najbolje tržište dalekog izvora, bilježi se značajan porast interesa s istočnoazijskih tržišta, posebno Kine. Europski gradovi su posebno privlačni kineskim posjetiteljima, a očekuje se da će Kina postati najbrže rastuće izvorno tržište za gradske destinacije u 2025. godini, nadmašujući SAD.

Povećava se i broj putnika koji biraju putovanja izvan sezone i manje poznate destinacije, potaknuti potragom za vrijednošću za novac i jedinstvenim, autentičnim iskustvima. Posebno, Albanija i Crna Gora su zabilježile izvanredan porast tržišnog udjela, za 86% i 31% u usporedbi s 2019. godinom.

Povećani interes za putovanja izvan utabanih staza također se odražava u online razgovorima o europskom turizmu, koji ističu privlačnost prirodnih otočnih postavki, poput Madeire u Portugalu i Magerøye u Norveškoj. Obje zemlje su zabilježile odgovarajući porast dolazaka i noćenja. Održivost je bila ključni pozitivni faktor reputacije za destinacije ovog tromjesečja, dok se negativniji diskurs fokusirao na socijalne i ekološke utjecaje prekomjernog turizma u tradicionalnim turističkim žarištima.

Rast kapaciteta željezničkog prometa otvara nove mogućnosti

Istovremeno, rast kapaciteta željezničkog prometa otvara vrata putnicima za istraživanje novih iskustava i destinacija. Njemačka nacionalna željeznička tvrtka, Deutsche Bahn, zabilježila je porast međunarodnih ruta od 21% između 2019. i 2023. godine, što je najviše koristilo susjednim zemljama. Eurostar usluge su se vratile na razine prije pandemije, a španjolski željeznički operater Renfe izvijestio je o prodaji 500.000 karata unutar šest mjeseci od pokretanja svoje međunarodne linije prema Francuskoj. Svi ovi operateri planiraju proširiti kapacitete u narednim godinama, ističući sve veću važnost željezničkog prometa u europskom turizmu.

Nacionalni park Plitvička jezera

S obzirom na rastući interes za manje poznate i održive destinacije, Nacionalni park Plitvička jezera može očekivati povećan broj posjetitelja. Park je poznat po svojoj prirodnoj ljepoti i jedinstvenim krajobrazima, što ga čini idealnim odredištem za turiste koji traže autentična iskustva i prirodne atrakcije. Povećanje turističkih dolazaka može pomoći u daljnjem razvoju infrastrukture i održivih turističkih praksi unutar parka. Također, rast potražnje za ekološki prihvatljivim i održivim putovanjima može potaknuti dodatne inicijative za očuvanje prirodne baštine i povećanje kapaciteta za prihvat posjetitelja.

Izvor: Europska turistička komisija

Similar Posts