Luksuzni hoteli u Hrvatskoj: Značajke, trendovi i poslovni rezultati
Tek manje od jedan posto hotelskih kapaciteta u Hrvatskoj može se uistinu smatrati luksuznima, otkriva studija BlueRock Consultinga. Ovi ekskluzivni hoteli, iako brojčano malobrojni, bilježe poslovne rezultate koji su dvostruko bolji od hrvatskog prosjeka. Emanuel Tutek, partner u BlueRocku, ističe da njihova ponuda dostiže razinu najboljih na Mediteranu.
Luksuzni segment se brzo oporavio
Luksuzni segment hotelske industrije najbrže se oporavio od pandemijskih utjecaja. Prema analizi BlueRock Consultinga, najveći luksuzni hoteli vratili su se na razine poslovanja iz 2019. godine. Porast cijena, koji je skočio za 5 do 30 posto, značajno je pridonio oporavku, iako je popunjenost kapaciteta još uvijek 16 do 19 posto manja u odnosu na razdoblje prije pandemije.
Emanuel Tutek za FORBES Hrvatska objašnjava da je analiza obuhvatila 500 mediteranskih hotela s pet zvjezdica, od kojih su 40 odabrani zbog njihove prosječne realizirane cijene (ADR) iznad 400 eura, čime su kvalificirani u luxury i ultra-luxury segment. Od ovih hotela, pet hrvatskih boutique hotela – Villa Dubrovnik, San Canzian, Ikador, Meneghetti i Alhambra – zadovoljava kriterije vrhunskog luksuza.
Hrvatski luksuzni segment u povojima
Iako su navedeni hoteli na razini najboljih na Mediteranu, njihov ukupni kapacitet ne prelazi 600 soba, što predstavlja manje od jedan posto ukupnih hotelskih kapaciteta u Hrvatskoj, kojih ima oko 65 tisuća. Prema Tuteku, luksuzni segment u Hrvatskoj je još uvijek u začetnoj fazi razvoja.
“U Hrvatskoj gotovo svaki hotelijer tvrdi da je njihov hotel luksuzan, ali samo su oni koje smo spomenuli doista na visokoj razini prema međunarodnim standardima. Istra je poznata po luksuznim hotelima, no čak ni tamo nema deset hotela s pet zvjezdica u luksuznoj kategoriji,” objašnjava Tutek.
Klasifikacija hotela
Prema međunarodnoj klasifikaciji, hoteli se dijele u nekoliko kategorija: budget, economy, midscale, upper-midscale, upscale, upper upscale, luxury i ultra luxury. Na vrhu ljestvice nalaze se hoteli kao što su Aman i Marriott Luxury Collection. U luksuzni segment spadaju hoteli poput Ritz-Carltona, dok su hoteli poput JW Marriott u kategoriji upper upscale.
Financijski pokazatelji
Analiza pokazuje značajne razlike između luksuznih hotela u Hrvatskoj i drugih mediteranskih zemalja. Prosječna realizirana cijena u hrvatskim luksuznim hotelima bila je 426 eura, dok je u luksuznim hotelima na Mediteranu iznosila 726 eura, što je 41 posto više. Iako je stopa popunjenosti slična (41 posto), godišnji prihod po sobi u Hrvatskoj iznosi 101.465 eura, dok je u drugim mediteranskim zemljama 183.555 eura, što je 45 posto više.
Profitabilnost i održivi turizam
Unatoč manjoj profitnoj marži, luksuzni hoteli u Hrvatskoj ostvaruju dvostruko veći prihod od ostalih hotela. “Prosječni prihod hotela s pet zvjezdica u Hrvatskoj je oko 50 tisuća eura po sobi, dok pet hotela koje smo analizirali ostvaruje preko 115 tisuća eura,” ističe Tutek.
On naglašava važnost održivog turizma, gdje zadovoljni i dobro plaćeni zaposlenici doprinose kvaliteti usluge i razvoju lokalne zajednice. “Ovo je održivi turizam koji se ne bavi greenwashingom. Za to je potrebno udvostručiti trenutne prihode,” zaključuje Tutek.
Budućnost luksuznog turizma u Hrvatskoj
Iako luksuzni hoteli čine manji postotak ukupne ponude, očekuje se da će se kapaciteti u tom segmentu u sljedećoj godini značajno povećati. “Otvorio se Keight hotel Curio Collection by Hilton u Opatiji, a uskoro se očekuje otvaranje Autograph Collection by Marriott na Cresu, Marriott u Ićićima i Four Seasons na Kuparima,” najavljuje Tutek.
U zaključku, iako Hrvatska još uvijek ima ograničen broj luksuznih hotela, njihova kvaliteta i poslovni rezultati pokazuju da zemlja ima potencijal za daljnji razvoj u ovom segmentu.
Izvor: Forbes N1, Turizmoteka