Kako Hrvatska gubi stotine milijuna eura od Booking.com-a
Booking.com je prošle godine ostvario oko 338 milijuna eura prihoda od provizija i usluga povezanih s turističkim iznajmljivačima u Hrvatskoj. Međutim, samo 9 milijuna eura od tog iznosa prijavljeno je kao prihod podružnice u Hrvatskoj. Razlika od 329 milijuna eura pripisana je matičnoj tvrtki Booking.com International B.V. sa sjedištem u Nizozemskoj.
To je moguće zbog prakse tzv. transfernih cijena, koje omogućuju multinacionalnim kompanijama da interno obračunavaju cijene između svojih povezanih poduzeća u različitim državama. Troškovi su uvećani za dogovoreni postotak, dok se stvarna dobit često knjiži u zemljama s povoljnijim poreznim režimima.
Porezni gubici i izazovi
Unatoč prihodima hrvatske podružnice, porez na dobit iznosio je tek 1,28 milijuna eura. To otvara pitanje koliko takvi aranžmani zaista odražavaju stvarnu vrijednost stvorenu u Hrvatskoj.
Rješavanje izazova kroz BEPS i EU inicijative
OECD i G20 kroz projekt BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) nastoje osigurati pravedniju raspodjelu poreza. Cilj je da se dobit oporezuje u državama u kojima se stvarno ostvaruje, a ne da se premješta u jurisdikcije s nižim porezima.
Unatoč tome, globalni konsenzus o oporezivanju digitalnih multinacionalnih poduzeća, poput Booking.com-a, još nije postignut. Europska unija razmatra uvođenje vlastitih poreza na digitalne usluge, poput onih koje je Kanada već implementirala.
Što se može poduzeti?
Hrvatska bi mogla intenzivnije raditi na usklađivanju transfernih cijena s OECD smjernicama i osigurati pravilno provođenje postojećih zakona. Također, usvajanje EU regulativa za oporezivanje digitalnih usluga moglo bi pomoći u boljoj raspodjeli prihoda.
Praksa transfernih cijena omogućava globalnim tvrtkama, poput Booking.com-a, da izbjegnu značajan dio poreznih obveza. Dok Hrvatska, kao članica EU i OECD-a, ima mehanizme za regulaciju, pitanje ostaje koliko se oni dosljedno primjenjuju.
Izvor: Lidermedia