| |

Cilj Republike Hrvatske do 2025.: Svakih 60 kilometara punionice za osobna električna vozila

U Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) osnovana je Grupacija operatora mreža punionica za električna vozila, koja predviđa investicijski ciklus vrijedan minimalno 200 milijuna eura. Ova investicija je dio šire inicijative vezane uz Uredbu o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva (AFIR), koja je stupila na snagu 13. travnja ove godine.

Obveze prema AFIR uredbi

AFIR uredba (Uredba o infrastrukturi za alternativna goriva) donosi brojne obaveze za Hrvatsku. Ostaje na snazi dok udio električnih vozila u EU ne dosegne 15 posto, što za Hrvatsku znači približno 200 tisuća registriranih vozila. AFIR zahtijeva da članice EU do 2025. godine osiguraju punionice za osobna vozila na svim glavnim cestama svakih 60 kilometara. Ista obveza vrijedi za teška teretna vozila, s rokom do 2030. godine.

Poticanje održivog prometa

Ove mjere ključne su za osiguranje nesmetane mobilnosti električnih vozila diljem Europe, što potiče prijelaz na održiviji prometni sustav. To je ujedno i glavni cilj Grupacije operatora mreža punionica za električna vozila HGK.

“Formiranje Grupacije operatora mreža punionica za električna vozila HGK dolazi u trenutku kada su pred Hrvatsku postavljeni ambiciozni ciljevi za uspostavu kritične infrastrukture za punjenje električnih vozila. Radi se o investicijskom ciklusu od minimalno 200 milijuna eura do 2030. godine, što proizlazi iz nedavno usvojene uredbe AFIR. Taj će investicijski ciklus pridonijeti ostvarenju cilja Hrvatske u podizanju udjela obnovljivih izvora energije u prometu s postojeće razine ispod 3 posto na minimalno obvezujućih 21 posto. Na tom putu će Grupacija HGK, koja okuplja ključne industrijske dionike, sustavno raditi na uklanjanju regulatornih, tehničkih i operativnih barijera te na afirmativnom oblikovanju investicijske klime, u suradnji s ostalim ključnim dionicima u državi”, poručuje predsjednik Grupacije HGK Dino Novosel.

Dino Novosel
Foto: HGK

Postizanje ciljeva do 2027. i 2030.

Cilj AFIR-a je da se do kraja 2027. barem 50 posto prometnica koje se povezuju s koridorom TEN-T opremi punionicama za laka električna vozila, a do kraja desetljeća sve prometnice. Do 2030. godine potrebno je osigurati dodatnih 100 do 150 MW priključaka kako bi se ispunili zahtjevi iz uredbe. Trenutno, Hrvatska ima oko 20 MW.

Udio obnovljivih izvora energije

Udio obnovljivih izvora energije u prometu na razini EU iznosio je 9.6 posto u 2022. godini, dok je u Hrvatskoj taj udio bio svega 2,4 posto. EU je postavila cilj od 29 posto za 2030. godinu prema Direktivi EU 2023/2413 o promicanju korištenja energije iz obnovljivih izvora.

Partnerstvo s ključnim dionicima

Fokus rada Grupacije HGK je postati partner svim institucionalnim dionicima koji rade na stvaranju preduvjeta za izgradnju adekvatne infrastrukture za punjenje električnih vozila, s posebnim naglaskom na osobne električne automobile, električne kamione i električne autobuse. Cilj je surađivati s resornim ministarstvima koja AFIR obvezuje na instalaciju odgovarajuće infrastrukture u zadanom roku, kao i pružati informacije o potrebama tržišta električnih vozila (EV industrije) pri definiranju ciljeva za izgradnju dostatnih kapaciteta u elektroenergetskoj mreži. Rad Grupacije uključuje i stvaranje podloga za kvalitetno kanaliziranje financijskih sredstava EU koja služe za unapređenje javne infrastrukture punjača u narednim godinama.

Grupacija okuplja tvrtke koje pružaju uslugu punjenja električnih vozila, odnosno tvrtke registrirane u Hrvatskom uredu za registraciju postaja za punjenje i opskrbu alternativnim gorivima CRO IDRO, pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.

Izvor: Hrvatska gospodarska komora

Similar Posts