|

Četiri scenarija za razvoj hrvatskog turizma: između zone komfora i premium kvalitete

Hrvatski turizam više ne hoda u poznatim, udobnim cipelama kao posljednjih desetljeća. Budućnost je, slikovito rečeno, nova, prazna knjiga čije stranice tek treba ispisati. Prema dr. Ianu Yeomanu, poznatom futurologu, Hrvatska ima potencijal povećati broj turista s 20 milijuna na čak 28 milijuna do 2030. godine, što bi moglo rezultirati godišnjim prihodom od 26 milijardi eura.

Četiri scenarija razvoja

Prema projekcijama dr. Yeomana, hrvatskom turizmu do 2050. predstoje četiri scenarija:

  1. Održivi turizam i rast
    • Srednja klasa masovno dolazi na odmor.
    • Hrvatska razvija održivi turizam, proširuje infrastrukturu i uspješno apsorbira veći broj gostiju.
    • Međunarodni dolasci dosežu 30 do 35 milijuna.
  2. Negativan razvoj u Europi
    • Inflacija, deflacija i starenje stanovništva utječu na europsku produktivnost.
    • Hrvatska godišnje dočekuje oko 18 milijuna turista.
  3. Sezonska distribucija turizma
    • Porast temperature za 2,8 stupnjeva do 2050. godine mijenja turističke sezone.
    • Ožujak, travanj, svibanj i rujan postaju nova špica sezone, a međunarodni dolasci ograničeni su na 10 milijuna.
  4. Ekskluzivni turizam
    • Masovni turizam propada, a resorti postaju ekskluzivni i zatvoreni.
    • Fokus na ekologiju, visoku kvalitetu i visokoplatežne goste.
    • Hrvatska godišnje ima oko 7 milijuna stranih gostiju.

Izazovi i prilike

Nikolina Brnjac naglašava važnost nastavka razvoja putem održivosti te zelene i digitalne tranzicije kako bi Hrvatska ostala konkurentna. Dr. Sanja Čižmar, turistička analitičarka, ističe da je u proteklom desetljeću Hrvatska kvalitetno pozicionirana na turističkom tržištu, ali suočena s izazovima kao što su struktura smještaja i sezonalnost.

Struktura smještaja

Privatni smještaj čini 61% ukupnih kapaciteta, dok hoteli i aparthoteli čine samo 10%. U 2022. godini udio hotelskih kapaciteta bio je manji nego prije deset godina, što je posljedica eksplozivnog rasta privatnog smještaja. To je rezultiralo visokom sezonalnošću turističkog prometa, s 86% svih noćenja ostvarenih od lipnja do rujna.

Potreba za promjenama

Za održivi razvoj turizma, dr. Čižmar naglašava potrebu za međunarodno konkurentnim makroekonomskim uvjetima, uravnoteženom poreznom politikom i efikasnim upravljanjem turizmom u destinacijama. Potrebno je ulaganje u hotele i prilagodba turističkog proizvoda novim generacijama turista, koji preferiraju autentičnost, održivost i lokalizaciju.

Hrvatski turizam ulazi u novu fazu, gdje će održivost, kvaliteta i prilagodba novim trendovima biti ključni za njegovu budućnost. Uz adekvatne investicije i pravilno upravljanje, Hrvatska ima potencijal postati jedna od najprivlačnijih turističkih destinacija na Mediteranu.

Izvor: Poslovni.hr, Turizmoteka

Similar Posts